رییس سازمان غذا و دارو اعلام كرد كیفیت بالای داروی ایرانی، تخلفات دارویی كمتر شد

به گزارش آنی غذا رئیس سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به تحقق شعارهای اقتصاد مقاومتی در حوزه دارو، اشاره كرد: بطور قطع یقین می گوییم كه داروهای ایرانی از كیفیت بالایی برخوردار می باشند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر محمدرضا شانه ساز در نشست خبری پنجمین دوره نمایشگاه ایران فارما با اشاره به اینكه این نمایشگاه حاصل زحمت چند دهه تلاش صنعت داروسازی كشور است، اظهار داشت: از آنجایی كه در صنعت داروسازی تلاش می نماییم كه مردم با قیمت مناسب تر و بیمه ها با هزینه كمتر بتوانند دارو را تامین كنند و قیمت تمام شده برای مردم كمتر شود، هیچوقت در بحث ماركتینگ دارو هزینه ای را پیش بینی نمی نماییم. همین سوژه سبب شده كه شركت های دارویی حركت جدی در زمینه تبلیغات انجام ندهند و این معضلی برای بخش صادرات دارو در كشور است.
تحقق شعارهای اقتصاد مقاومتی در حوزه داروكیفیت بالای داروی ایرانیوی با اشاره به اینكه در حوزه دارو توانسته ایم خیلی از شعارهای اقتصادی مقاومتی را محقق نماییم، اضافه كرد: البته در حوزه تبلیغات دارو ضعیف عمل می نماییم و این مورد منجر به عدم آشنایی توانمندی های صنعت داروسازی كشور شده است. به صورتی كه به تدریج پزشكان و مردم باور می كنند كه داروهای ایرانی كیفیت بالایی ندارند. این درحالیست كه قطعا یقین می گوییم كه داروهای ایرانی از كیفیت بالایی برخوردار می باشند.
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینكه صنعت داروسازی بعد از انقلاب اسلامی رشد خوبی داشته است، اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه ایران فارما حركتی خیلی خوب و رو به رشد است كه یك مرجعیت منطقه ای و بین المللی پیدا كرده است. بعنوان مثال سال هاست كه علاوه بر داروهای معمولی و سنتی، در زمینه داروهای بایوتكنولوژی، نانوتكنولوژی، سلول درمانی و… در دنیا حرف های زیادی برای گفتن داریم؛ به صورتی كه شركت های دانش بنیان داخلی داروهای های بایو تكنولوژی و جدید را ظرف یك تا دو سال با قیمت پایین تولید كرده و در اختیار مردم قرار می دهند.
شانه ساز افزود: در منطقه خاورمیانه كشوری را نداریم كه در حوزه بایوتك هر روز دستاوردهای جدیدی داشته باشد. این درحالی است كه در كشور ما همه كارخانه های داروسازی در برنامه های خود ۱۰ تا ۲۰ قلم داروی آماده ورود به بازار دارویی كشور دارند و این نشان دهنده آن است كه دانشكده ها، دانشگاه ها و شركت های تولید دانش در كشور به خوبی عمل كرده اند و ارتباط بین صنعت و دانشگاه امروز به رشد و بالندگی رسیده است.
تلاش برای تبدیل شدن ایران به قطب تولید مواداولیه داروییوی با اشاره به اینكه در تولید مواد اولیه دارویی نیز حركت های خوبی شروع شده است، اظهار داشت: بیشتر از نیمی از مواد اولیه دارویی را در داخل تولید می نماییم. در عین حال با استفاده از منابع طبیعی و توانمندی كشور در حوزه دارو و هماهنگی بین بخشی می توانیم به قطب تولید مواد اولیه دارو در دنیا تبدیل شویم كه می تواند اشتغال و ثروت زیادی به دنبال داشته باشد.
شانه ساز با اشاره به بحث اثربخشی و ایمنی داروها نیز اظهار داشت: در حوزه اثربخشی، ایمنی و عوارض دارویی یكی از پیشرفته ترین آزمایشگاه های غذا و دارو را در منطقه داریم. در اثربخشی دارو آزمایشگاه مرجع كنترل غذا و دارو و آزمایشگاه های همكار بر كیفیت داروهای داخلی نظارت می كنند. در عین حال اگر از تولید داروهای دانش بنیان و جدید صحبت می نماییم، مطمئن باشید كه كنترل آنها در زمینه ایمنی و اثربخشی بطور قوی انجام می شود. بدین سبب با روش ها و استانداردهای شناخته شده در دنیا، كیفیت داروهای داخلی را می سنجیم.
۱۳هزار داروخانه در كشورشانه ساز در پاسخ به سوالی درباره مشكل فارغ التحصیلان جوان داروسازی برای تاسیس داروخانه و نداشتن سرمایه كافی برای این كار، اظهار داشت: در حوزه تاسیس موسسات پزشكی كه داروخانه هم جزو آن هاست، اتفاقی كه می افتد این است كه بدون حمایت مالی، سرویس های دارویی در اقصی نقاط كشور ارائه می شود. باید توجه كرد كه حدود ۱۳۰۰۰ داروخانه در كشور وجود دارد كه ۱۲۰۰۰ مورد از آنها، داروخانه های خصوصی هستند كه در همه مناطق شامل برخوردار و محروم ارائه خدمت می كنند.
چرایی تدوین آئین نامه جدید برای تاسیس داروخانه وی با تاكید بر اینكه باید راهكارهایی برای تاسیس داروخانه خصوصاً در مناطق محروم و كمتر برخوردار داده شود و از داروخانه داران حمایت شود تا بتوانند به خوبی سرویس دهی كنند، اظهار داشت: متاسفانه بر خلاف مقررات بعضی از همكاران جوان ما در دام یكسری سرمایه گذار می افتند كه بدون توجه به ماهیت كار یك داروخانه نگاه شان برای تاسیس داروخانه صرفا اقتصادی می باشد. از طرفی آراء مراجع قضایی هم به صورت ناخواسته زمینه تكرار این اقدام را در بعضی موارد فراهم می آورد.
شانه ساز افزود: بر همین مبنا در حال تدوین آئین نامه جدیدی در حوزه تاسیس داروخانه ها در سازمان غذا و دارو هستیم تا برمبنای آن، تسهیلات بیشتری برای تاسیس مشترك داروخانه ها از طرف چند همكار داروساز ارائه دهیم. باید توجه كرد كه نگاه یك داروساز با كسی كه نگاهش صرفا سرمایه گذاری است، در تاسیس داروخانه متفاوت می باشد. بنابراین در این آئین نامه راهكارهایی دیده شده تا متقاضیان تمایل داشته باشند كه به صورت مشترك مبادرت به تاسیس داروخانه كنند.
وی افزود: این اقدام منافعی چون هم افزایی سرمایه ها و اشتغال تعداد بیشتری داوساز را به دنبال دارد و نیاز داروسازان به همكاری با افراد سرمایه گذار نیز كمتر می شود. امیدواریم در آینده شاهد باشیم كه داروخانه ها هم مانند یك شركت تعاونی و سهامی اداره می گردند و بیشتر از یك موسس داشته باشند. این اقدام می تواند تحولی را در داروخانه ها ایجاد كند.
درآمد داروخانه ها برمبنای ارائه خدمات باشد نه فروش صرف دارورییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینكه باید به سمتی رویم كه درآمد داروخانه ها بیشتر برمبنای ارائه خدمات باشد، نه فروش صرف دارو، اظهار نمود: وقتی مقرر است داروخانه فقط درآمدش را از محل فروش دارو كسب كند، داروخانه ناخواسته به سمت فروش بیشتر دارو می رود. این درحالیست كه داروخانه گلوگاهی برای پیشگیری از مصرف غیرمنطقی دارو است. بدین سبب باید به سمت توجه به خدمات داروخانه ها رویم كه می تواند صرفه جویی های عظیمی به دنبال داشته باشد. این مورد هم در آئین نامه دیده شده كه در حال طی مراحل پایانی و قانونی آن هستیم و فكر می كنم پیش از اختتام سال ابلاغ شود.
تخلفات دارویی كمتر شدپیگیری پرونده های دارویی در قوه قضاییهشانه ساز در پاسخ به سوالی درباره مباحث مربوط به مافیای دارو اظهار داشت: به هر حال در حوزه ای كه گردش مالی بالایی در اقتصاد دارد، ارز بالایی را به خود اختصاص می دهد و این ارز چند نرخی است، نمی توانیم قسم بخوریم كه هیچ تخلفی وجود ندارد، اما بحث تخلف فقط به حوزه دارو و تجهیزات پزشكی مرتبط نیست؛ آنچه كه در حوزه تخلفات دارویی، نظام و دولت درباره اش تصمیم گرفته اند این است كه با شكل گیری سامانه های كنترلی قوی و هماهنگ بتوانیم نظارت ها را افزایش دهیم.
وی اضافه كرد: هم اكنون نظارت ها افزایش یافته و به تبع آن میزان تخلفات كمتر شده است. در عین حال برخی پرونده های تخلفی كه عنوان شد، صحت نداشتند و برخی هم درست بودند كه از طرف قوه قضاییه در حال پیگیری هستند. ما بنا داریم تا با سامانه های نظارتی مانند تی تك كه با سامانه های بانك مركزی، وزارت صمت و… ارتباط دارد بتوانیم این نظارت ها را با قدرت انجام دهیم و در عین حال با متخلفین بدون هیچ اغماضی برخورد می شود تا بتوانیم قسمتی از ضرر بیت المال را جبران نماییم. اما انجام این كار تنها در دست وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیست.
شانه ساز تصریح كرد: ما می توانیم میزان نیاز یك شركت به ارز را برآورد كنیم؛ حال پروسه پس از تخصیص ارز باید رصد شود كه تمام آن در دست وزارت بهداشت نیست، بلكه بخش كوچكی از این پروسه در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد. هم اكنون تلاش می نماییم تا سامانه های نظارتی را تكمیل كرده و نقاط ضعف و رخنه ها را بیابیم.
آخرین وضعیت انتقال سامانه تی تك به سازمان غذا و دارووی در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت انتقال سامانه تی تك به سازمان غذا و دارو اظهار داشت: هم اكنون یك تیم بسیار حرفه ای كار تنظیم و تدوین قرارداد سامانه تی تك میان مجری، پیمانكار، كارفرما و بخش های نظارتی را پیش می برند. در این زمینه طبق برنامه ریزی مان پیش می رویم؛ در عین حال مقرر است شركت های توزیع كننده و تولید كننده دارو هم زیر بار اطلاعاتی سامانه تی تك بیایند تا كنترل آنها نیز از شیوه سنتی خارج شده و به صورت برخط صورت گیرد.
نحوه تخصیص ارز داروشانه ساز در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره برخی اظهارات در خصوص عدم تخصیص ارز به شركت های دارویی از طرف بانك مركزی به علت آنچه كه عدم رفع تعهد آنها خوانده شده، اظهار داشت: با وجود همه فشارها و تنگناهایی كه برای صنعت داروسازی ایجاد می شود، اما با همكاری دستگاه های اجرایی، ارز تامین شده و تخصیص می یابد. در شش ماهه ابتدایی امسال تامین و تخصیص ارز مانند شش ماهه دوم سال قبل انجام شد و ارز را دریافت كردیم. در این زمینه جلسات مختلفی به صورت هفتگی و با حضور وزیر بهداشت و سایر ذینفعان تشكیل می شود و ما وضعیت تخصیص و تامین ارز را رصد می نماییم. هم اكنون در این زمینه به مشكل خاصی برنخورده ایم.
وی افزود: در حوزه تامین ارز علیرغم این كه دشمن شیطنت می كند و با كمال وقاحت بر خلاف شعارهایشان، برای ایجاد مشكل در داروی كشور برنامه ریزی می كنند، اما نمی توانند كاری از پیش برند. خوشبختانه پس از انقلاب توان خوبی در حوزه دارویی شكل گرفته و تیرهای دشمن در این زمینه به سنگ می خورد. ما در شرایط سختی كار می نماییم و با زحمت روندها را پیش می بریم.
دكتر عباس شیبانی رئیس سندیكای صاحبان صنایع داروهای انسانی نیز در این جلسه اظهار داشت: امسال از دوم مهر ماه مهم ترین رویداد در صنعت داروسازی كشور با حضور وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو و صنعتگران داروسازی برگزار می گردد.
وی با اشاره به اینكه شركت های تولید كننده دارو در نمایشگاه ایران فارما حضور دارند و مقرر است در این رویداد توانمندی های صنعت ارائه شود، افزود: همین طور شركت های توزیع كننده و تامین كننده دارو و تجهیزات پزشكی، شركت های تولید كننده مواد اولیه و داروهای نوتركیب و شركت های دانش بنیان و… نیز در این نمایشگاه حضور دارند. همین طور در كنار ارائه محصولات و توانمندی های صنعت داروسازی كتب مرتبط به این صنعت نیز در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته می شود. فضای نمایشگاه بیشتر از ۴۳هزار مترمربع در مصلی است كه نسبت به سال قبل این فضا ۳۰ درصد افزایش یافته است.
شیبانی تصریح كرد: باوجود اینكه طی دو سال گذشته، تحریم ها افزایش یافته و به صورت ظالمانه هم در حال افزایش می باشد و بر خلاف اینكه می گویند دارو تحریم نیست، باز هم ما تلاش می نماییم تا دارو را تامین نماییم و حتی برخی شركت های آسیایی هم به ما دارو و مواد اولیه نمی دهند.
وی با اشاره به اینكه در پنجمین نمایشگاه ایران فارما ۵۵۰ شركت داخلی و خارجی حضور دارند، اظهار داشت: در این دوره ۴۰۰ شركت داخلی و ۱۵۰ شركت خارجی از ۳۰ كشور دنیا حضور خواهند داشت كه در این شرایط موضوعی معنادار است.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، در بخش دیگری از این نشست، دكتر مهرعلیان – مدیركل امور داروی سازمان غذا و دارو نیز اظهار داشت: هم اكنون در حوزه تامین داروی جامعه سخت ترین شرایط را برایمان بوجود آورده اند، اما در همین زمان هم می بینیم كه این رویداد بزرگ در حال شكل گیری است و نه تنها از كمیت و كیفیتش كاسته نشده، بلكه رشد شایان توجهی هم داشته است.
وی افزود: با عنایت به توانمندی هایی كه در تولیدكنندگان مان وجود دارد در تامین داروی كشور گرفتار مشكل نشده ایم برای اینكه تولیدكنندگان شرایط را به خوبی درك كرده و به دنبال انجام مسئولیت اجتماعی خود هستند. امیدوارم این نمایشگاه سكوی پرتابی باشد تا شركت ها نه تنها دارو را تامین كنند، بلكه بتوانند برای كشور تامین ارز كرده و نگاهی صادرات محور داشته باشند. طی ماه های اخیر گفت وگوهای خوبی بین ما و ذینفعان صنعت شكل گرفته و درك متقابلی بوجود آمده تا بتوانیم این شرایط سخت را با عافیت پشت سر بگذاریم.

منبع: