سفارش های سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با نتایج جدی اختلالات خلقی

به گزارش آنی غذا سازمان جهانی بهداشت (WHO) تاكید كرده است اقدامات گوناگونی را می توان برای جلوگیری از مبادرت به خودكشی كه در اكثریت موارد پیامد مبتلا شدن به اختلالات روانی و خلقیِ جدی است، انجام داد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) برخی اقدامات مداخله ای را در این زمینه پیشنهاد می دهد كه اثرگذاری آنها تایید شده است:
– كمك به جوانان برای فراگیری مهارت های مقابله با فشارهای زندگی
– شناسایی زودهنگام و مدیریت افراد مبتلا به اختلالات روانی كه به خودكشی فكر می كنند یا قبل از این سابقه مبادرت به این كار را داشته اند
– محدود ساختن دسترسی به ابزار و شرایط خودكشی
در مجموع رویكرد این سازمان به مدیریت سلامت روان افراد و جلوگیری از خودكشی روشی موسوم به LIVE LIFE (رهبری، مداخله، آگاهی و ارزیابی) است. این رویكرد بر مبنای راهبردهای ملی و جامع جلوگیری از خودكشی است كه باید توسعه پیدا كند.
در صورتی كه ارتباط بین خودكشی و اختلالات روحی بخصوص افسردگی و اختلال مصرف الكل به درستی تایید شده شماری از موارد خودكشی در شرایط بحران اتفاق می افتد. از دیگر شاخص های مهم در این خصوص می توان به مواردی چون تجربه فقدان، خشونت، سوء استفاده و جنگ اشاره نمود.
مطابق با آخرین آمار جهانی انتشار یافته از جانب این سازمان هر ساله نزدیك به ۸۰۰ هزار نفر بر اثر خودكشی جان خویش را از دست می دهند كه می توان گفت هر ۴۰ ثانیه یك نفر بر اثر خودكشی فوت می كند.
همینطور برپایه مطالعات جدید میزان خودكشی در آمریكا بخصوص در جوامع روستایی و ایالات رو به افزایش است.
بنابر گزارش پایگاه هیل، محققان دریافتند كه میزان خودكشی در بین آمریكایی های ۲۵ تا ۶۴ ساله از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۶ میلادی ۴۱ درصد افزایش یافته است. نكته قابل توجه در این مطالعه آن است كه این آمار در بین افرادی كه در روستاها و ایالت ها زندگی می كنند نسبت به افرادی كه در كلان شهرها ساكن هستند ۲۵ درصد بیشتر است.
احتمال مبادرت به خودكشی در تمامی دوران زندگی وجود دارد و این پدیده كه در بیشتر موارد از مبتلا شدن به اختلالات روانی و خلقی نشات می گیرد در تمامی نقاط جهان گزارش می شود.
نگاه منفی بخصوص در مورد اختلالات روانی به این مفهوم است كه خیلی از افرادی كه قصد خودكشی دارند یا به انجام آن اقدام نموده اند برای كمك گرفتن و رهایی از این احساسات منفی به افراد متخصص رجوع نمی كنند.
به گزارش سایت اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت، آمارها نشان داده است كه هم اكنون تنها ۳۸ كشور راهبرد ملی جلوگیری از خودكشی را گزارش كرده اند.