مدیر مركز عفونت های منتقله از خون جهاددانشگاهی خراسان رضوی: قمه زدن می تواند سبب انتقال هپاتیت ویروسی شود

به گزارش آنی غذا مدیر مركز عفونت های منتقله از خون سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی اظهار داشت: قمه زدن می تواند سبب انتقال هپاتیت ویروسی شود.
محمدرضا هدایتی مقدم در گفتگو با خبرنگار ایسنا اضافه كرد: قمه زدن و استفاده مشترك از آن از طریق های انتقال ویروس های هپاتیت B و C است.
وی تصریح كرد: چون در هنگام قمه زدن امكان دارد خون به اطراف پاشیده شود، این كار می تواند سبب انتقال این عفونت ها به دیگران شود، ازاین رو علاوه بر آنانی كه قمه می زنند، افراد دیگر هم كه در نزدیكی آنها هستند در معرض خطر مبتلا شدن به هپاتیت های ویروسی قرار دارند.
مدیر مركز عفونت های منتقله از خون سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی افزود: هپاتیت ویروسی یك بیماری عفونی است كه سبب ایجاد التهاب مزمن در كبد می شود و می تواند به نارسایی كبد، سرطان كبد و مرگ منجر شود.
وی به اهدای خون در روزهای محرم و بخصوص تاسوعا و عاشورا اشاره و تصریح كرد: افرادی كه سابقه قمه زنی را دارند، به علت اینكه امكان دارد مبتلا به هپاتیت های ویروسی باشند، نباید مبادرت به اهدای خون كنند. مبتلا شدن به هپاتیت ویروسی در بیشتر موارد بدون علامت است. هم اكنون ۹۰ درصد مبتلایان به هپاتیت های ویروسی از بیماری خود خبر ندارند.
هدایتی مقدم سفارش كرد: افرادی كه سابقه قمه زنی دارند برای اطلاع از ابتلای احتمالی خود به هپاتیت ویروسی، به پزشك رجوع كنند و درخواست انجام آزمایش نمایند. تنها راه تشخیص هپاتیت ویروسی B و C، انجام آزمایش خون است.