كاتالیست ناكارآمد دلیل افزایش ازن در تهران، انتقاد وزارت بهداشت از شهرداری تهران

به گزارش آنی غذا رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینكه احتراق خودرو ها و موتورسیكلت ها و نبود كاتالیست مناسب سبب افزایش غلظت ناكس و در نتیجه غلظت ازن می شود، از شهرداری تهران به علت عدم تجهیز اتوبوس ها به فیلتر جاذب دوده انتقاد نمود.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت در سی و هشتمین جلسه كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا كه امروز (۱۲ تیر) با حضور دستگاه های مختلف در سازمان محیط زیست برگزار شد، به علل افزایش شاخص آلاینده ازن اشاره نمود و اظهار داشت: در اثر افزایش ناكس كه از احتراق خودرو ها و موتورسیكلت ها ناشی می شود؛ شاخص ازن یافته است.
وی تصریح كرد: كاتالیست های مورد استفاده در خودرو ها كارایی كافی را ندارند و نمی توانند آلاینده ناكس را كنترل كنند.
رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت در مورد تأثیر تابش نور خورشید در افزایش غلظت شاخص ازن اظهار داشت: تابش نور خورشید كه تغییری نكرده و همیشه وجود داشته و خواهد داشت. مشكل اصلی در افزایش آلاینده ازن مربوط به این است كه كاتالیست خودرو ها به درستی كار نمی كند.
شاهسونی با اشاره به اینكه خودرو های دیزلی هم در تولید ناكس سهم بالایی دارند، اظهار داشت: در استانداردهای جهانی برای كنترل ناكس در خودرو های دیزلی از قطعات كنترل آلایندگی مربوط به این آلاینده استفاده می شود تا تولید ناكس منجر به تولید آلاینده ثانویه ازن نشود.
رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت همینطور با اشاره به عدم نصب فیلتر دوده روی اتوبوس های در حال تردد در تهران اظهار داشت: سال هاست كه مصوب شده كه شهرداری تهران روی اتوبوس های در حال تردد كه بیشتر آنها فرسوده هستند؛ فیلتر دوده نصب كند اما تابحال این طرح تنها برای ۵۰ اتوبوس اجرا شده است.
شاهسونی تصریح كرد: شهرداری تهران هیچ تدبیری برای تجهیز اتوبوس های شهری، كامیون های حمل و نقل پسماند و… به فیلتر دوده نیندیشیده است و اینها بدون فیلتر دوده در تهران در حال تردد هستند.
وی با اشاره به افزایش تعداد مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در تهران خاطرنشان كرد: غلظت سالانه ذرات معلق در سال ۹۵، ۳۲ میكروگرم در متر مكعب بود، در سال ۹۶ این مقدار به ۳۳ میكروگرم در متر مكعب رسید اما در سال ۹۷ غلظت ذرات معلق ۲۷ میكروگرم در متر مكعب بود كه به احتمال قوی وضعیت جوی در كاهش محسوس غلظت ذرات معلق تهران تأثیر گذاشت.
رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت اظهار داشت: در سال ۹۶ تعداد مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا نسبت به سال ۹۵ افزایش یافته بود. این در شرایطی است كه در بعضی از شهرها تعداد مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا كاهش داشته است.