در گفت وگو با آنی غذا مطرح شد اثربخشی داروهای ایرانی ام اس، اخطار نسبت به درمان های سنتی و سوزنی بیماری

به گزارش آنی غذا نایب رئیس انجمن ام. اس ایران ضمن اشاره به اثربخشی داروهای تولید داخل در كنترل این بیماری، نسبت به درمان هایی تحت عنوان زنبوردرمانی، طب سوزنی و… در ام. اس اخطار داد.
دكتر محمدعلی صحرائیان در گفت و گو با ایسنا، خیلی از درمان های جایگزین برای درمان ام اس را بدون پایه علمی ثابت شده دانست و اظهار داشت: درمان هایی مانند زنبور درمانی، طب سوزنی و…توانایی كنترل بیماری را ندارند. البته شاید این درمان ها بتوانند در كوتاه مدت علایم بیماری ام اس را كاهش دهند، اما این باور كه می توانند درمان قطعی ام اس باشند، غلط است.
صحرائیان اضافه كرد: امكان دارد طی چنین درمان هایی علایم بیماری در كوتاه مدت كم شود و برای بیمار این تصور به وجود آید كه بیماری تحت كنترل است؛ درحالیكه اینگونه نیست. از طرفی برخی درمان های دارویی نیز علاوه بر كنترل بیماری، موجب تشدید علائمی همچون حس خستگی و افسردگی در بیمار می شوند، اما باید دانست این داروها در دراز مدت توانایی كنترل سیر بیماری را دارند؛ یعنی دقیقاً در نقطه مقابل درمان های جایگزین قرار می گیرند كه تنها توانایی كاهش علایم بیماری در كوتاه مدت را دارند، ولی نمی توانند سیر بیماری را كنترل كنند.
صحرائیان با اشاره به اینكه قطع درمان اصلی بیماری به هیچ وجه درست نیست، اظهار داشت: البته بهتر است دریافت هرگونه درمان جایگزین با مشورت و صلاحدید پزشك متخصص باشد. قطع درمان اصلی موجب مختل شدن روند درمان فرد می شود؛ هرچند امكان دارد قطع دارو در بیماری های غیرواگیر به سرعت اثری بر شخص نگذارد، اما در طولانی مدت آثار زیان باری دارد كه فرد هنگامی از آنها باخبر می شود كه دیگر دیر است.
این متخصص مغز و اعصاب درانتها با اشاره به اینكه داروهای تولید داخل با تولیدات خارجی آن متفاوت می باشد، اظهار داشت: البته خوشبختانه داروهای داخلی توانسته اند اعتماد پزشكان و بیماران را جلب كنند؛ چونكه داروهای داخلی نیز توانسته اند كنترل خوبی بر بیماری داشته باشند.