اولین سانتریفیوژ بانك خون در كشور ایجاد می شود

آنی غذا: اولین سانتریفیوژ بانك خون تولید داخل به دنبال امضاء تفاهم نامه ای بین سازمان انرژی اتمی ایران و سازمان انتقال خون ایران توسط سازمان انرژی اتمی ایران برای مصارف بانك خون ایجاد می شود.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، این تفاهم نامه در امتداد عمل به وظیفه ملی برمبنای رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص پشتیبانی از تولیدات ملی و پیرو مكاتبات و مذاكرات بین سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی منعقد شده است.
بر طبق این تفاهم نامه سازمان انتقال خون ایران برای تكمیل تجهیزات استراتژیك خود اعلام نیاز برای ساخت ۵۰ عدد دستگاه سانتریفیوژ بانك خون كرده است كه تا كنون این تجهیزات توسط شركت های خارجی ساخته و تأمین می شده است. بر طبق این تفاهم نامه سازمان انرژی اتمی ایران با استفاده از تجهیزات داخل و دانش بومی و به منظور رفع همیشگی وابستگی به شركت های خارجی اعلام آمادگی كرده است.
سازمان انرژی اتمی ایران با بهره گیری از دانش تولید سانتریفیوژهای آزمایشگاهی و صنعتی بر پایه تجربیات موفق موجود در شركت های مرتبط برای طراحی و ساخت تجهیزات مورد نظر سازمان انتقال خون اعلام آمادگی كرده است كه این ۵۰ عدد سانتریفیوژ بانك خون را بسازد و در اختیار سازمان انتقال خون قرار دهد.
این تفاهم نامه به امضا اصغر زارعان دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی و علی اكبر پورفتح الله مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران رسید.
سازمان انتقال خون به منظور جداسازی اجزای خون های اهدایی داوطلبان اهدای خون از دستگاه های سانتریفیوژ برای جداسازی اجزای خون مانند پلاسما، پلاكت و گلبول قرمز استفاده می نماید.

منبع: