نوجوانان بیشترین گروه در معرض خطر آسم

آنی غذا: رئیس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت ضمن اشاره به عوامل خطر بروز آسم، نوجوانان را بیشترین گروه در معرض خطر این بیماری خواند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر مهدی نجمی در نشست خبری روز جهانی آسم و آلرژی كه در محل بیمارستان طبی كودكان برگزار شد، اظهار داشت: امروزه معضل اصلی نظام سلامت، بیماری های غیرواگیر است. در سراسر حهان هم اكنون ۱/۵ میلیارد نفر گرفتار بیماری های مزمن تنفسی هستند كه از این تعداد حدود ۳۴۰ میلیون نفر آسم و ۸۰۰ میلیون نفر آلژی مزمن دارند. تا حدود ۳ سال قبل تخمین زده می شد كه بیماری مزمن تنفسی تا سال ۲۰۲۵ به رتبه سوم عامل مرگ و میر در جهان تبدیل گردد كه متاسفانه این پیش بینی بسیار زودتر از موعد صورت گرفت.
وی اضافه كرد: آلودگی هوا مرتبا در حال افزایش می باشد و بیشترین مبتلایان به آسم، زمینه های خانوادگی را دارا هستند. با مطالعاتی كه چهار سال قبل در كشور صورت گرفت، شیوع علایم آسم در كودكان حدود ۱۱ درصد و در بزرگسالان حدود ۹ درصد شناخته شد. همین طور بیشترین گروه در معرض خطر نوجوانان هستند.
نجمی اضافه كرد: بحث آموزش و افزایش آگاهی عموم جامعه بسیار مهم بوده و در اولویت اقدامات وزارت بهداشت قرار دارد تا مردم از ماهیت این بیماری و راه های پیشگیری از آن باخبر باشند. اگر این هدف محقق شود بخش اعظمی از مشكلات ما حل خواهد شد. در همین زمینه با همكاری اساتید و صاحب نظران این حوزه بسته های آموزشی تهیه شده و در اختیار عموم مردم به ویژه بیماران و خانواده هایشان قرار گرفته است.
وی در ادامه اضافه كرد: به همین دلیل ۲ كتاب تهیه شده كه در اختیار تمام دانشگاه های علوم پزشكی قرار گرقته است تا با این محتوای آموزشی، گروه های هدف آموزش ببینند. بیشترین گروه هدف مورد توجه، گروه های در معرض خطر مانند دانش آموزان، پلیس راهنمایی رانندگی، كارگران صنایع و برخی صنوف مانند نانواها هستند.
نجمی افزود: یكی از مهم ترین اقدامات باز بحث نظام مراقبت سلامت است تا اگر بیماری تشخیص داده شد، روند درمان نیمه كاره رها نشود و روند درمان كنترل شده پیش رود. برای استواری این طرح در ۴ شهرستان برای جمعیت بالای ۲۰ سال برنامه ایراپن اجرا شد كه با شروع سال ۹۸ مقدمات اجرای این برنامه در ۹ دانشگاه علوم پزشكی محقق شده است.
وی با تاكید بر این كه بحث كنترل عوامل خطر عموما از حیطه اختیارات وزارت بهداشت خارج است، اظهار داشت: مباحثی مانند آلودگی هوا و مصرف دخانیات و…از عهده وزارت بهداشت خارح بوده و نیاز به همكاری سایر نهادها است. به همین دلیل سندی تدوین شده است تا تمام ذینفعان بیرونی وزارت بهداشت مشاركت كرده و نقش خودرا در كنترل عوامل بیماری ایفا كنند.

منبع: