در گفت وگو با آنی غذا اعلام شد احتمال افزایش ۶۰۰ میلیاردی یارانه داروهای صعب العلاج

به گزارش آنی غذا مدیركل امور دارو و مواد تحت كنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به وضعیت یارانه دارویی سال ۱۳۹۸، اظهار داشت: بر مبنای بودجه سال ۱۳۹۸، در حوزه واكسن ها ۵۰۰ میلیارد تومان و در حوزه داروهای صعب العلاج حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

دكتر محمد عبده زاده در گفتگو با ایسنا، درباره وضعیت یارانه دارو بودجه سال ۱۳۹۸، اظهار داشت: در بودجه امسال برای حوزه دارو پیش بینی هایی انجام شد، اما با اعتبارات تعیین شده در بحث داروهای یارانه ای و داروهای بیماران صعب العلاج مقداری كسری بودجه داریم.
وضعیت یارانه دارو در سال ۱۳۹۸
وی اضافه كرد: بر مبنای بودجه سال ۱۳۹۸، در حوزه واكسن ها ۵۰۰ میلیارد تومان و در حوزه داروهای صعب العلاج حدود ۱، ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است. البته آقای دكتر نمكی با سازمان برنامه و بودجه صحبت هایی داشتند و قول داده شد كه بودجه و یارانه دارو اصلاح شود؛ به طوریكه در حوزه داروهای صعب العلاج و یارانه ای به ۲، ۲۰۰ میلیارد تومان برسد و در زمینه واكسن ها اعتبارمان با حدود ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش به ۹۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.
داروی كشور تابع مبادلات ارزی
عبده زاده در ادامه صحبت هایش درباره وضعیت دارویی كشور در سال ۱۳۹۸، اظهار داشت: وضعیت دارویی ما تابع مبادلات ارزی و وضعیت سیستم بانكی كشور است. در حوزه وزارت بهداشت برنامه ریزی دقیقی برای دارو و افزایش استوك ها و ذخایر دارویی انجام شده، اما در خارج از حوزه وزارت بهداشت، تأمین و تخصیص به موقع ارز حائز اهمیت می باشد. بر این اساس باید به موقع ارز داروهایمان را از بانك مركزی دریافت كرده و آنها را به شركت های دارویی ارئه دهیم.

مدیركل امور دارو و مواد تحت كنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینكه پارسال روند تأمین و تخصیص ارز دولتی برای تهیه دارو خوب بود، افزود: امسال هم تازه كار را آغاز كردیم و امیدواریم بتوانیم كار تأمین دارو را به خوبی پیش بریم. از طرفی تا آخر سال گذشته حجم زیادی از مطالبات دارویی هم پرداخت گردید. مطالبات شركت های پخش از بخش دولتی هم تا آخر اسفند حدود ۱، ۸۰۰ میلیارد تومان بود كه قسمت عمده آن مربوط به شش ماهه دوم سال بوده است و به نظر می رسد كه روند طبیعی در پرداخت مطالبات دارویی وجود دارد. فعلاً در بحث پرداخت و دریافت مطالبات روند طبیعی را طی می نماییم.
نگاهی به ذخایر دارویی كشور
عبده زاده تصریح كرد: در حوزه داروهای تولید داخل ذخیره ما تا شهریور ماه خوب است و انبارهایمان ذخیره دارند، اما در بخش داروهایی وارداتی چون نیازها روزانه است، مقداری ذخایر پایین تر است، اما برنامه ریزی هایمان را در این عرصه به دقت دنبال می نماییم تا مشكلی ایجاد نشود.