جراحی چال گونه می شود ولی به خون جگر شود

آنی غذا: استاد گروه جراحی پلاستیك دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اظهار داشت: فرورفتگی در ناحیه گونه، چنان به مذاق بعضی خوش می آید كه حاضر می شوند برای رسیدن به آن صورت خودرا به تیغ جراحان بسپارند، البته كه این عمل جراحی از نظر علمی و پزشكی مقدور است، ولی این اتفاق به راحتی رخ نمی دهد، اگر مزایا و مضرات این عمل جراحی را در كف ترازو قرار دهیم كار منطقی به نظر نمی آید.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكترعبدالجلیل كلانتر هرمزی اظهار داشت: چال گونه بطور طبیعی و مادرزادی فرورفتگی ناحیه گونه است كه اغلب حین خنده ایجاد می شود، چال گونه یك پدیده فیزیولوژی تشریحی است كه در بعضی افراد به صورت مادر زادی در ناحیه گونه اتفاق می افتد، برخلاف رویه عادی و معمولی كه چسبندگی عضلات در ناحیه خاصی مثل گوشه لب و ناحیه استخوان گونه و یا استخوان فكی است.
وی افزود: جراحی ایجاد چال گونه، بااینكه عمل نسبتاً ساده ای است، اما مانند هر عمل جراحی دیگری می تواند همراه با عوارض باشد كه ازجمله آنها می توان به احتمال ایجاد عفونت، خونریزی و آزار به شاخه های بوكال عصب فاسیال اشاره نمود.
این استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی درباره چگونگی این عمل جراحی توضیح داد: نكته بسیار مهم در این خصوص آن است كه پیش از عمل جراحی، باید به دقت بیماران را در مورد تكنیك جراحی، نتایج و عوارض آن مورد مشاوره قرارداد.
وی ادامه داد: غده بناگوشی درست نزدیك به گوش است و مجرای آن از دهان بیرون می آید، اگر در این راه برش ایجاد نماییم و مجرا را قطع نماییم درنتیجه امكان دارد به مجرای بزاقی آزار بزنیم، غده بناگوشی شخص از كار بیفتد و گرفتار التهاب، سنگ و یا عفونت شود.
این فوق تخصص جراحی پلاستیك و زیبایی افزود: برخی از عصب های صورت كه از جلوی گوش بیرون می زنند، مثل عصب هفتم یا عصب صورت، حركات صورت و لب را كنترل می كنند، این عصب ها و عضلات وقتی به ناحیه انتهایی می رسند، امكان دارد به هزار شاخه هم تبدیل شوند و در این راه بعضی از شاخه ها نسبت به بقیه تنوع طبیعی فراوانی دارند و اگر چنانچه در این راه عضله با عصبی قطع شود می تواند گوشه لب و بینی و یا پایین لب را فلج كند.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، كلانتر هرمزی یكی دیگر از مشكلات عمل جراحی ایجاد چال گونه را احتمال محو شدن ناگهانی چال گونه، عدم تقارن، واكنش به جسم خارجی، عفونت یا ایجاد آبسه دانست و اظهار داشت: اگر در حین عمل و یا پس از آن مشكلاتی ایجاد شود، آزاد كردن چسبندگی به وجود آمده كار بسیار سختی است و امكان دارد با چندین عمل هم این مشكل برطرف نشود.
وی در خاتمه تصریح كرد: انجام این عمل اگر در شرایط غیراستاندارد صورت گیرد، كمتر از سوراخ كردن گوش زمان می برد، ولی اگر در حین عمل و یا پس از آن عوارضی ایجاد شود، اصلاح آن خیلی مشكل خواهد بود. بدین سبب این عمل را صد در صد رد نمی كنم و فقط به موارد بسیار استثنایی و آن هم در شرایط استثنایی محدود می كنم، با تشخیص پزشكی كه بر نواحی زیبایی، تشخیصی و تشریحی، عصبی و كاركردی این ناحیه آشنا باشد به شكلی كه بتواند عوارضی به وجود آمده و مشكلات بعدی را مرتفع كند و در یك كلام «می شود ولی به خون جگر شود».