راهكارهایی برای رهایی از حساسیت فصلی

آنی غذا: هرساله با شروع فصل بهار و گرده افشانی گیاهان یكی از موضوعاتی كه امكان دارد افراد با آن دست و پنجه نرم كنند، حساسیت بهاری و آلرژی است كه اغلب به شكل آب ریزش بینی، عطسه های متوالی و سرفه خودرا نشان داده است.
یك فوق تخصص آلرژی و ایمونوروژی بالینی در گفت و گو با ایسنا، ضمن تعریف دقیق علت بروز آلرژی، به نمایش راهكارهایی برای درمان آن پرداخت.
دكتر علیرضا شفیعی، آلرژی را افزایش پاسخ دهی غیرمعمول سیستم ایمنی بدن به عوامل محیطی توصیف كرده و اضافه كرد: سیستم ایمنی بدن كه جهت محافظت از عواملی مانند ویروس ها، میكروب ها و سلول های سرطانی فعالیت می كند گاهی اوقات به عوامل نه چندان مضر محیطی مانند گرده گیاهان، غذاها و داروهایی كه در تماس با بدن هستند واكنش نشان داده است و علائم آلرژی در فرد ظاهر می شود.
شفیعی در ادامه این عوامل آلرژی زا را در سه دسته خوراكی، استنشاقی و پوستی برشمرد و اضافه كرد: در افرادی كه نسبت به برخی غذاها حساسیت دارند، می توان شاهد بروز مشكل در دستگاه گوارشی و در افرادی كه نسبت به گرده گیاهان حساسیت دارند، می توان مشكلات تنفسی را مشاهده كرد. همین طور برخی افراد در تماس با عامل آلژی زا گرفتار حساسیت پوستی مانند كهیر می شوند كه می تواند از علائم آلرژی باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار داشت: بااینكه در فصل بهار به سبب گرده افشانی گیاهان علائم آلرژی بیشتر در افراد مشاهده می شود، اما این حساسیت می تواند در بعضی باز دائمی باشد. گرد و غبار در منازل، حساسیت به پرنده ها و موی حیوانات می تواند از عوامل دیگر بروز آلرژی باشد كه فقط مربوط به فصل بهار نیست.
شفیعی، راه قطعی برای جلوگیری از بروز آلرژی ها را مشخص نشده عنوان نمود و اضافه كرد: چون زمینه های ژنتیكی در افراد نقش مؤثری دارد، نمی توان از پیشگیری قطعی آلرژی صحبت كرد. یكی از سفارش های جدی برای جلوگیری از بروز آلرژی در نوزادان این است كه تا چهار الی شش ماهگی تغذیه فقط از شیر مادر باشد. همین طور كاهش تماس با عوامل محرك دیگر مانند آلاینده ها، عدم استفاده بیش از اندازه از آنتی بیوتیك ها و تغذیه مناسب شامل مصرف ویتامین D، میوه های تازه و غذاهای حاوی آنتی اكسیدان و امگا ۳ است.
این فوق تخصص آسم و آلرژی اضافه كرد: بااینكه تصور می شود این بیماری ها قابل درمان نیستند، اما می توان در بلندمدت با درمان دارویی مناسب این بیماری ها را درمان كرد.
وی اظهار داشت: به سبب اشتراك در علائم آلرژی با بیماری هایی مانند عفونت های ویروسی، سینوزیت و غیره، تشخیص آلرژی حتماً باید توسط پزشك صورت گیرد؛ چراكه استفاده از داروی نامناسب نه تنها در بهبود بیماری مؤثر نیست، بلكه می تواند موجب بروز سایر مشكلات باز شود.
شفیعی افزود: استفاده خودسر از بعضی اسپری های بینی موجب انقباض عروق بینی شده كه امكان دارد با قطع مصرف، علائم در فرد تشدید شود. همین طور استفاده از آنتی هیستامین ها خالی از عارضه نبوده و عوارضی مانند خشكی مخاط بینی، خواب آلودگی و اختلال در كار روزمره پیش می آورند. كورتون های تزریقی هم خالی از عوارض نیستند و در بلندمدت موجب پوكی استخوان شده و در رشد كودكان باز اثر دارند.
شفیعی درانتها اضافه كرد: تغییر فصل در كسانی كه آسم به همراه آلرژی دارند، موجب عود این بیماری می شود.كسانی كه حساسیت دارند در قسمت فوقانی مجاری تنفسی و كسانی كه آسم دارند در قسمت تحتانی مجاری تنفسی گرفتار مشكل می شوند كه كنترل مناسب التهاب دستگاه تنفسی فوقانی در جلوگیری از تشدید علائم آسم در این فصل نقش به سزایی دارد.