بیماری ارتفاع چیست و چگونه درمان می شود؟

به گزارش آنی غذا مسافرت می تواند بیماری های مختلفی را به همراه داشته باشد. اغلب اوقات این بیماری ها به شكلی در رابطه با یك بیماری مزمن در فرد هستند.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، یكی از بیماری های سفر، بیماری ارتفاع است. علایم و نشانه های بیماری ارتفاع شامل سردرد، تنگی نفس به دنبال فعالیت كم، خستگی، تهوع، خواب آشفته و بی اشتهایی است.

البته برخی علایم و نشانه ها در این بیماری وجود دارد كه در صورت مشاهده آنها باید باید فوری و به صورت اورژانسی رسیدگی شوند:

– مشكل تنفسی شدید

بیماری ارتفاع زمانی رخ می دهد كه فردی كه در منطقه ای با ارتفاع پایین زندگی می كند، به نقطه ای با ارتفاع بیشتر از ۲۴۰۰ متر سفر داشته باشد. این بیماری معمولاً چند ساعت بعد از رسیدن به نقطه مرتفع اتفاق می افتد. اسكی بازان، كوه پیمایان یا سایر افرادی كه از ارتفاعات پایین به دامنه های كوه سفر می كنند گرفتار این حالات می شوند. بخصوص اگر به منطقه ای مرتفع پرواز كنند.
بیماری ارتفاع تا چه حدی جدی است؟
بسیاری از افراد به شكل خفیف تا متوسط گرفتار علایم بیماری ارتفاع می شوند كه معمولا پس از مدتی با سازگاری بدن شخص با تغییرات موجود، برطرف خواهد شد. البته گاهی این علایم تا چند روز ادامه پیدا می كنند. به ندرت، بعضی از افراد فرم شدیدتری از این بیماری را تجربه می كنند كه امكان دارد سبب تنگی نفس شدید یا بیماری مغزی شدید شوند. این حالت جزء اورژانس های پزشكی است و در صورت عدم درمان می تواند مرگبار باشد.
بیماری ارتفاع را چگونه درمان كنیم؟
افزایش دریافت مایعات و مواد قندی(كربوهیدرات)، می تواند علایم بیماری را بكاهد. استراحت هم مفید می باشد. اما در موارد شدید، باید فرد گرفتار این بیماری را به ارتفاع پایین تر برده و در صورت امكان به او اكسیژن برسانید.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقاء سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت، برای پیشگیری از وقوع بیماری ارتفاع:

– كمی صبر كنید تا بدن تان به شرایط جدید عادت كند. بعد از رسیدن به مقصد، یك روز استراحت كنید تا بدن تان نسبت به ارتفاع سازگاری پیدا كند.

– آرام آرام صعود كنید و به سمت ارتفاع بالاتر بروید. در صورت امكان از ارتفاع زیر ۱۸۰۰ متر شروع كنید.

– سخت نگیرید. هرگاه به نفس نفس افتادید یا خسته شدید، سرعت تان را كم كنید.

– در ارتفاعات پایین تر بخوابید. چنان چه در طول روز در ارتفاع بالاتری هستید برای خواب به ارتفاع پایین تر از آن بیایید.

– سیگار و الكل مصرف نكنید. این ها علایم را تشدید می كنند.

– به فكر دارو هم باشید. از پزشك تان بخواهید برای تان داروهایی كه جلوی بروز این بیماری را گرفته یا نشانه های آنرا كم می كنند. تجویز كند.