۶۷ درصد مواد اولیه دارویی در داخل تولید می شود

به گزارش آنی غذا رئیس سازمان غذا دارو با اشاره به اینكه آمار ۹۷ درصدی مربوط به حجم تولید داروی داخلی است، اظهار داشت: از لحاظ ریالی ۷۰ درصد بازار دارویی، تولید داخل است.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر مهدی پیرصالحی در مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه فارماپك خاورمیانه، ابراز امیدواری كرد كه حضور شركت های خارجی در نمایشگاه های آتی پررنگ تر باشد و سبب همكاری متقابل شود.
وی ادامه داد: امروز در صنعت داروسازی چه درمورد داروی نهایی و چه مواد اولیه، پیشرفت خوبی داشته ایم و میزان بسیار زیادی از نیاز بازار را در داخل تولید می نماییم.
معاون وزیربهداشت با تاكید بر اینكه ۷۰ درصد داروی نهایی تولید داخل است، اظهار نمود: همیشه آمار ۹۷ درصد بعنوان میزان تولید داخل دارو عنوان می شود، اما با عنایت به حجم ریالی در واقع ۷۰ درصد داروهای مصرفی، تولید داخل و ۳۰ درصد دیگر وارداتی هستند.
وی با اشاره به اینكه ۶۷ درصد مواد اولیه دارویی در داخل تولید می شود، عنوان كرد: با اینكه این آمار خیلی خوب است اما باید دقت كنیم این رقم حجمی بوده و اقلام كم تعداد است.
دكتر پیرصالحی با تاكید بر ضرورت فعال تر شدن حوزه تولید داخل مواد اولیه خاطرنشان كرد: باید بتوانیم عمده مواد اولیه را در داخل تولید نماییم، هم اكنون ماده اولیه ارزش افزوده لازم را ندارد و باید به جهانی شدن و صادرات فكر نماییم.
وی ادامه داد: با این اشل تولیدی نمی توانیم با چین و هند رقابت نماییم چون كه اصولاً تولید ما هم اكنون محدود است و باید تلاش خویش را در این زمینه مضاعف نماییم.
به گزارش وبدا، رئیس سازمان غذا و دارو اولویت این سازمان را در وهله اول شفافیت عنوان نمود و اظهار داشت: تمامی ذینفعان می توانند به آمار و اطلاعات تولید مواد اولیه دسترسی داشته باشند، چنانچه آمار نامه سال ۹۶ و ۷ ماهه سال ۹۷ انتشار یافته است و در ادامه هم آمارها در دسترس قرار می گیرند.
وی با تاكید بر اینكه ماده اولیه در تحریم ها می تواند به تأمین دارو كمك نماید، عنوان كرد: در آغاز تحریم ها به علل مختلفی از قبیل عدم برنامه ریزی صحیح و یا كم كاری نهادهای دولتی و حتی تولیدی در تأمین برخی مواد اولیه گرفتار كمبود شدیم در حالیكه انتظار می رفت از مواد اولیه تولید داخل حمایت شود، البته با پیگیری های صورت گرفته امروز شرایط بهتری در حوزه محصول نهایی و ماده اولیه حاكم است.
پیرصالحی تصریح كرد: همه ما برای یك هدف واحد كار می نماییم و آن تأمین داروی با كیفیت و سلامت است، در سازمان غذا و دارو تفكیكی بین داروی نهایی، مواد اولیه و وارداتی نه از لحاظ ماهیت، بلكه از لحاظ منطقی وجود ندارد.
وی با تاكید بر اینكه تولید داخل دسترسی به داروی با كیفیت و قیمت مناسب را امكان پذیر می كند، اظهار داشت: باآنكه گفته می شود دارو جزو تحریم ها نیست اما عملاً تحریم های بانكی سبب تحریم دارو شده و تنها راه ما پشتیبانی از تولید داخلی برای تأمین داروی مورد نیاز مردم است.
معاون وزیر بهداشت اضافه كرد: از همه ذینفعان این عرصه كمك می طلبیم، هدف همه ما این است كه در سخت ترین شرایط مردم نگران تأمین دارو نباشند، این كار هم تنها از سازمان غذا و دارو ساخته نیست بلكه با تعامل تمامی ذینفعان امكان پذیر است، امیدواریم كه با همدلی، تلاش و همكاری از این دوران گذار و پیچ تاریخی عبور نماییم.