گام محققان كشور در حوزه فناوری های  پزشكی از راه دور ؛ ساخت گوشی پزشكی دیجیتال با قابلیت ترسیم نمودار صدای قلب

آنی غذا: یك شركت دانش بنیان در حوزه طراحی و ساخت گجت های هوشمند سلامت، یك ˮگوشی پزشكی دیجیتالˮ طراحی و تولید كرده كه می تواند صدای ارگان های داخلی بدن همچون قلب و شش ها را دریافت و تقویت كند و در اختیار پزشك قرار دهد. این دستگاه همین طور قابلیت ترسیم نمودار صدای قلب در گوشی را دارد و همچون تجهیزات پزشكی مؤثر در ˮپزشكی از طریق دورˮ بشمار می رود.
آرمین كریمی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به آغاز فعالیت این شركت در زمینه طراحی و ساخت گجت های هوشمند سلامت از مرداد ماه ۹۶، آغازین محصول این شركت را “گوشی پزشكی دیجیتال” با اسم علمی digital stethoscope عنوان نمود و اظهار داشت: این دستگاه صدای ارگان های داخلی بدن همچون قلب و شش ها را دریافت و تقویت كرده، در اختیار پزشك قرار می دهد.

وی دیگر كابرد تعریف شده برای این محصول را ارسال دیتا به گوشی موبایل، بدون استفاده از سیم دانست و اضافه كرد: گوشی پزشكی دیجیتال همین طور قابلیت این را دارد كه نمودار صدای قلب را در گوشی موبایل ترسیم كند.

مدیرعامل این شركت دانش بنیان تصریح كرد: همچون فواید این كاربرد برای پزشك و بیمار این است كه، بیمار می تواند بدون آن كه اطلاعات خاصی درباره صدای قلب داشته باشد، دیتای مورد نیاز پزشك را برای او ارسال نماید.

كریمی با اشاره به اینكه این دیتا كمی و قابل سنجش خواهد بود، اظهار نمود: به صورت كلی در بخشی از كار خود، بر پزشكی از طریق دور (tele medicine) تمركز كرده ایم. با این وجود این مساله حساس بوده و از آن جایی كه با سلامت مردم سروكار دارد، خطرات و حساسیت های خاص خودش را داراست.

وی تصریح كرد: در پزشكی از طریق دور كه شما امكان دارد دیده باشید، پزشك از راه ویدئو كنفرانس بیمار را ویزیت كرده، علائم اولیه را در او تشخیص می دهد. این در حالی ست كه این شیوه ویزیت بیمار برای خیلی از بیماران كارساز نیست و پزشك به هر حال باید بداند كه قلب بیمار چطور كار می كند. البته كه تست های دقیق تر برای تشخیص قطعی، نیاز به بازگشت حتمی به پزشك و آزمایشات مختلف دارد و تله مدیسن تنها بخشی از نیازها را پاسخ می دهد.
كریمی با اشاره به اینكه نمودار ECG یا نمودار الكتریكی قلب با نمودار صدای قلب متفاوت می باشد، تصریح كرد: به صورت ساده، هنگامی كه در عضلات اختلاف پتانسیل به وجود می آید، عضلات منقبض می شوند و ECG نمودار رصد كردن این فرآیند است.

وی اظهار نمود: در حال طی مراحل نهایی ستاندن مجوز تجهیزات پزشكی محصول هستیم و سال دیگر آنرا روانه بازار خواهیم كرد.

مدیرعامل این شركت دانش بنیان با اشاره به اینكه متأسفانه بروز برخی بیماری ها در افراد به شكل تدریجی اتفاق می افتد، تاكید كرد: یكی از اهداف ما آگاه كردن اشخاص از وضعیت سلامت یا بیماری آن هاست؛ بعنوان مثال اگر فرد بداند ضربان قلبش بر اثر مصرف برخی مواد غذایی مضر به شكل غیر عادی بالا رفته است، طبیعتاً مراعات بیشتری می كند. چنین مواردی (آگاهی از وضعیت كلی سلامت به شكل مداوم) همین طور در مورد قشر حساس، همچون خانم های حامله و سالمندان و علاوه برآنها ورزشكاران باز صادق است كه مدام باید وضعیت سلامت خودرا پیگیری كنند.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، گوشی پزشكی دیجیتال كه نمونه خارجی آن در بازار موجود است، آغازین نمونه تجاری ساخت داخل بوده كه نوآوری هایی همچون هوش مصنوعی در آن اعمال شده است.