ظرفیت تأمین ۱۰۰درصدی فاكتور ۹ و IVIG از پلاسمای داخلی

به گزارش آنی غذا رئیس اداره بیولوژیك سازمان غذا و دارو اظهار داشت: در شرایط عادی، پلاسمای داخلی، ظرفیت تأمین ۱۰۰درصدی داروی فاكتور ۹ و IVIG كشور را دارد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر علی واشقانی با اشاره به اینكه بخش قابل توجهی از داروی مورد نیاز بیماران خاص با پلاسمای داخلی تولید می شود، اظهار داشت: پلاسمای جمع آوری شده توسط سازمان انتقال خون و یا بخش خصوصی برای تولید دارو به كشورهای اروپایی ارسال و به صورت داروی مورد نیاز بیماران خاص باردیگر به كشور وارد می گردد.
وی با اشاره به اینكه سازمان بهداشت جهانی و كشورهای اروپایی، ایران را در زمینه تأمین داروی بیماران خاص با استفاده از پلاسمای داخلی بعنوان نمونه موفق به دنیا معرفی می كنند، اضافه كرد: سازمان بهداشت جهانی به سایر كشورهایی كه امكان تولید بعضی از داروهای بیماران خاص را ندارند، سفارش می كند كه مانند ایران از پلاسمای داخلی برای تولید دارو بهره برند.
رئیس اداره بیولوژیك سازمان غذا و دارو با تاكید بر اینكه داروهایی كه از پلاسما تولید می شوند، استراتژیك و مهم هستند، اضافه كرد: به جهت اینكه یك كشور بتواند داروی مورد نیاز خویش را از پلاسمای داخلی تولید نماید، بازرسان كشور مقصد از مراكز دریافت آن به صورت دوره ای بازدید كرده و در صورت تائید، می توانند پلاسمای خویش را برای تولید دارو به این كشورها ارسال نمایند.
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی با اشاره به اینكه مراكز انتقال خون و مراكز خصوصی كشور در تمام بازدیدها مورد تائید بوده اند، عنوان كرد: این مورد نشان دهنده رعایت استانداردهای به روز و لازم دنیاست.
واشقانی با اشاره به اینكه پلاسمای ایرانی جزو باكیفیت ترین پلاسمای دنیا تلقی می شود، اظهار داشت: پلاسمای ایرانی جزء با كیفیت ترین پلاسماهای دنیا به حساب می آید و گزارش شركت های تولید كننده اروپایی نشان می دهند كه میزان استحصال دارو، كیفیت داروهای تولید شده و همینطور سلامت پلاسما به لحاظ عدم وجود عوامل عفونی و بیماری ها، جزء با كیفیت ترین پلاسماها در سطح دنیا به حساب می آید. همینطور این ظرفیت وجود دارد كه ۱۰۰ درصد داروی فاكتور۹ و IVIG و همینطور ۵۰ درصد آلبومین و ۳۰ درصد فاكتور ۸ از پلاسمای ایرانی تأمین شود.
وی تصریح كرد: افزایش تأمین پلاسمای مورد نیاز برای تولید داروها و راه اندازی پالایشگاه پلاسما برای تولید داروهای مورد نیاز كشور در داخل، از اهداف سازمان غذا و دارو است. راه اندازی پالایشگاه نیازمند تكنولوژی پیشرفته و پیچیده ای است كه چند شركت خصوصی در این زمینه فعالیت دارند.