آلودگی هوا محور رساله ها قرار گیرد

به گزارش آنی غذا یك عضو هیأت علمی دانشگاه بهشتی با تاكید بر اینكه باید بودجه های پژوهشی و رساله ها به سمت آلودگی هوا سوق یابد، اظهار داشت: بهمن ماه امسال همایش آلودگی هوا و صدا با محوریت تاثیر اندازه گیری ذرات معلق و اثرات آن برسلامت و بهداشت برگزار می شود.

یوسف رشیدی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینكه طی سال های اخیر به علت مشكلات ناشی از آلودگی هوا، این مورد به یك چالش و مسئله مهم برای كشور ما تبدیل گشته است، تاكیدكرد: كارهای پژوهشی دانشگاه ها باید به سمت حل معضلات مربوط به آلودگی هوا سوق پیدا كند.

وی با تاكید بر لزوم برقراری ارتباط و تبادل نظر بین متخصصان و دانشگاهیان در حوزه آلودگی هوا اظهار نمود: در شرایطی كه آلودگی هوا خسارات بسیاری به كشور تحمیل می كند، بودجه های تحقیقاتی و هدایت رساله ها و پژوهش ها باید بر مبحث آلودگی هوا متمركز باشد تا در نهایت این مطالعات در چارچوب برنامه ها و اقدامات كاربردی به دستگاه های متولی عرضه شود.

این استاد دانشگاه بهشتی افزود: در جهت تولید محتوا برای كاهش آلودگی هوا طی سال های اخیر همایش آلودگی هوا و صدا طراحی و شش دوره از این همایش با حضور متخصصان داخلی و خارجی برگزار شده است. هدف از برگزاری آن دستیابی به آخرین یافته های علمی در حوزه كاهش آلودگی هوا و پیشگیری از تجربه مجدد اقدامات غلط سایر كشورها است.

وی اضافه كرد: برای مثال در یك دوره ناوگان دیزلی برای خودروهای سواری انتخاب گردید كه به علت سرطان زا بودن دود ناشی از دیزل ها تجربه ناموفقی بود و طبیعی است كه با انتقال چنین تجربه ای متوجه می شویم كه این اقدام بر كاهش آلودگی موثر نخواهد بود و حتی امكان دارد مشكلات جدیدی را تولید كند.

رشیدی در مورد كاركرد همایش آلودگی هوا و صدا كه هفتمین دوره آن ۸ و ۹ بهمن ماه برگزار می شود، اظهار داشت: تلاش می نماییم با استفاده از برگزاری همایش آلودگی هوا و صدا تمام یافته های را با حضور متخصصان مختلف تبیین نماییم و در نهایت این یافته ها را به شكل یك بسته پیشنهادی در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری ها و سایر دستگاه های متولی آلودگی هوا قرار دهیم.

وی با اشاره به تجربیات موفق همایش آلودگی هوا و صدا در دوره های قبلی خاطرنشان كرد: برای مثال سال قبل سمینارهای بسیار مفیدی در مورد فیلتر دوده برای كاهش آلودگی موتورهای دیزلی برگزار گردید. امسال هم با عنایت به اهمیت ذرات معلق در آلودگی هوا شهرها، بیشترین توجه ها در محتوای همایش آلودگی هوا به ذرات معلق و اثرات بهداشتی آن خواهد بود البته در حوزه آلودگی صدا هم مقالاتی دریافت كرده ایم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه بهشتی در انتها با اشاره به اینكه فرآیند داوری مقالات برای هفتمین همایش آلودگی هوا و صدا در حال انجام می باشد، اظهار نمود: شهرداری حامی اصلی همایش آلودگی هوا و صدا است و انتظار می رود كه سازمان حفاظت محیط زیست هم در این زمینه حضور فعال تری داشته باشد.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، عباس شاهسونی – سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت- قبل از این در نشست تخصصی نحوه اجرایی كردن قانون هوای پاك گفته بود، طبق برآوردهای سال ۲۰۱۷ ذرات معلق پنجمین علت مرگ در دنیا شناخته شد. سازمان بهداشت جهانی اعلام نموده كه ۸۷ درصد از مردم دنیا در مناطقی زندگی می كنند كه ذرات معلق بالاتر از حد استاندارد است.