در همایش زیست فناوری دانشگاه خواجه نصیر تاكید شد لزوم تاسیس مركزی مستقل در حوزه زیست فناوری، ضرورت همكاری شبكه ای با دانشگاه های علوم پزشكی

آنی غذا: رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با تاكید بر ضرورت همكاری شبكه ای با دانشگاه های علوم پزشكی در زمینه های زیست فناوری و زیست مهندسی، اظهار داشت: این فعالیتها درانتها باید به تاسیس یك دانشكده یا مركز مستقل در حوزه های فوق بینجامد.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، علی خاكی صدیق در گردهمایی یك روزه پژوهشگران حوزه زیست فناوری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، ابتدا دو چشم انداز كلی برای پیشرو بودن دانشگاه را ارتقای زمینه های سنتی و جاری آن همچون رشته هایی همچون مهندسی برق، فیزیك، شیمی و ریاضی از منظر كیفی و باز توسعه آموزشی و پژوهشی و فناوری در زمینه های بین رشته ای و فرا رشته ای عنوان نمود و اظهار داشت: برنامه ای برای توسعه رشته های علوم پایه نداریم. مثلا نمی خواهیم رشته های جدیدی در این خصوص راه اندازی نماییم، اما می خواهیم رشته های فعلی را به روز رسانی نماییم.

وی لازمه توسعه در زمینه های بین رشته ای و فرا رشته ای را توانمندی احداث و امكان ظرفیت سازی نیازمندی حال و آینده كشور به رشته مورد نظر، نگاه نوآورانه ملی به آن رشته عنوان نمود و اظهار داشت: همین طور لازم است جهت گیری های آینده دنیا به آن زمینه به خصوص فرارشته ای باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره این كه دیتا از مهمترین زمینه های پژوهشی و بین رشته ای در دنیاست، سیستم های مهندسی بایو و بایوتكنولوژی، علوم نانو و نانوتكنولوژی، تكنولوژی فرهنگ، علم داده و مهندسی ورزشی را از برخی مهمترین زمینه های فرارشته ای روز دنیا و مورد توجه این دانشگاه برشمرد و اضافه كرد: در تمركز در این زمینه ها با برخی چالش ها روبه رو هستیم.

خاكی صدیق این چالش ها را مقاومت در مقابل تغییر، ضرورت كار علمی در فضای شبكه ای، دشواری موضوعی (دانش یابی و انگیزه)، كاربردی ساز و حل مساله های ملی، ثروت افزایی و سازوكارهای اجرایی درون دانشگاهی عنوان نمود و اظهار داشت: دستاوردهای این زمینه ها حركت درجهت آینده علم وفناوری، تولید ثروت از دانش و سرآمدی در آموزش عالی طی دهه آینده خواهد بود؛ ضمن آن كه تمركز بر یك علم پراستناد و پر مخاطب همكاری های بین المللی را باز تسهیل خواهد نمود.

وی فرایند شكل گیری “روز زیست فناوری” در این دانشگاه را شناسایی فعالین عرصه بایو در دانشگاه، برگزاری نشست ها و جلسات مشترك درون دانشگاهی و برون دانشگاهی دانست و اضافه كرد: لازمه كاربردی سازی این علوم همكاری بین دانشگاهی است، در این خصوص جلساتی با دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار كردیم.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی همین طور از همكاری گروه های مختلف این دانشگاه در زمینه های زیست مهندسی و زیست فناوری با دانشگاه ها در عرصه بین المللی و انعقاد قرارداد رسمی در این زمینه آگاهی داد و تصریح كرد: لازمه پیشرفت در این علوم همكاری مشترك شبكه ای با دانشگاه های علوم پزشكی و پذیرفتن الزامات آن است.

خاكی صدیق درانتها تصریح كرد: احداث هم افزایی در میان گروه های فعال زیست محور در نهایت باید به تاسیس یك دانشكده یا مركز مستقل در حوزه زیست فناوری و زیست مهندسی بینجامد.