وزیر بهداشت: سیاست گذاران در مدیریت دانشگاه ها دخالت نكنند، خجالت آور است ۰ و سه دهم درصد از بودجه به تحقیق می رسد

آنی غذا: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با تاكید بر این كه ما از مسئولان می خواهیم در امور دانشگاه ها دخالت نكنند، اظهار داشت: ما امروزه شاهد می باشیم در یكی از مهم ترین دانشگاه های بزرگ علوم پزشكی، رتبه های اول، دوم و سوم كنكور در كنار رتبه های ۱۰۴ هزارم قرار گرفته اند كه این امر نشان داده است كه تصمیم گیری ها در مجلس شورای اسلامی صورت می گیرد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر حسن قاضی زاده هاشمی در نوزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده كشور كه پگاه امروز (یكشنبه ۲۵ آذر) با حضور معاون اول رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تاكید بر این كه در گذشته سهم ما از تولید علم بسیار ناچیز بوده، اظهار نمود: طی ۱۰ سال چنان شتاب چشمگیری در حوزه های تولید علم داشتیم كه در سال ۲۰۱۱ به رتبه ممتازی در تولید علم رسیدیم.

وی با بیان این كه از سال ۲۰۱۱ به بعد رشد كندی در شتاب علم داشتیم، تصریح كرد: با اقدامات صورت گرفته در سال ۲۰۱۴ تولید علم باردیگر شتاب خودرا از سر گرفت و جایگاه ممتاز را در دنیا تثبیت كرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان این كه ایران توانسته است ۱۰ سال زودتر از سند چشم انداز ۱۴۰۴ به رتبه اول تولید علم در منطقه برسد، اظهار نمود: ما دوست داشتیم كه این رتبه در حوزه های فناوری باشد ولی ما برای رسیدن به این امر راه طولانی را در پیش داریم، از آنجایی كه در ایام اخیر همواره اخبار منفی بازگو می شود، انتشار این اخبار امیدواركننده می تواند از بار اخبار منفی بكاهد.

قاضی زاده با اشاره به نقش این وزارتخانه در تولید علم اشاره كرد: هرچند كه سهم این وزارتخانه از بودجه، نیروی انسانی و مراكز تحقیقاتی كمتر است ولی توانسته ایم در تولید علم و شاخص های علم و فناوری سهم بزرگتری را كسب نماییم به گونه ای كه در ابتدای دولت تعداد دانشمندان یك درصد پراستناد تعداد هشت نفر بوده ولی در سال ۲۰۱۶ این عدد به ۵۵ نفر رسیده است.

وی احداث ۱۱۵۲ شركت دانش بنیان را از دیگر اقدامات این وزارتخانه نام برد و اظهار داشت: از این تعداد ۵۲ شركت موفق به صادرات محصولات خود شده اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی همین طور در ادامه با انتقاد نسبت به دخالت برخی نهادها در امور دانشگاه ها، اشاره كرد: در ۱۰۰۰ پارسال ابوالقاسم فردوسی شعر توانا بود هر كه دانا بود، زدانش دل پیر برنا بود را سرود كه بخش دوم این شعر مربوط به محققان می شود، ولی بخش اول آن خطاب به سیاستمداران و سیاست گذاران است.

قاضی زاده اشاره كرد: بسیار خجالت آور است كه سه دهم درصد از بودجه كل كشور به حوزه تحقیقات اختصاص داده می شود، ولی در زمان تحقق آن اعلام میگردد كه باید از معاونان پژوهشی دانشگاه ها سوال شود. این گفته نشان داده است كه سیاست گذاران كمتر به حضور عالم و علم باور دارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اشاره كرد: اگر قرار باشد انقلاب صادر شود با مغز، قلم و علم و دانایی صادر میگردد. این همان كاری است كه چین انجام داده و امروز شاهد می باشیم این كشور توانسته است از راه علم انقلاب خودرا صادر كند.

انتقاد به نحوه ی پذیرش دانشجویان در آزمون سراسری

وی اشاره كرد: ما قبلا هم اعلام نموده ایم نهادهای نظارت گر از نظر امنیتی بر طبق قانون شهروندی و قانون اساسی می تواند هر كاری را در محیط دانشگاه انجام دهند، ولی دولت و مجلس شورای اسلامی نباید در امور دانشگاه ها دخالت داشته باشند، چونكه این امر لطمه زننده علم و دانشگاه است.

قاضی زاده با انتقاد به نحوه ی پذیرش دانشجویان در آزمون سراسری اشاره كرد: در یكی از مهم ترین دانشگاه های ما در كنار رتبه های اول، دوم، سی ام، چهل ام، رتبه هشتادوچهارهزارم و صدوچهارهزارم قرار دارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با طرح این سوال كه چه كسی مسئول این اقدامات است، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی این اقدامات را صورت می دهد و دود چنین اقداماتی به چشم علم، عالم، پژوهش و پیشرفت كشور خواهد رفت.

قاضی زاده پیشنهاد كرد كه رتبه ها و مقوله های هر دانشگاه به صورت شفاف بر روی سایت قرار گیرد.

وی با بیان این كه در سال های اخیر فشارهای زیادی بر وزارتخانه های بهداشت و علوم برای تاسیس دانشگاه ها وارد شده است، افزود: چنین وضعیتی محدود به این دولت نمی گردد، بلكه وزرای سابق باز با چنین چالش هایی مواجه بوده اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی توضیح داد: در گذشته یك جوان روستایی كه مولد روستا بود مبادرت به تاسیس دانشگاه در روستا كرد و این جوان وارد دانشگاه شد و در رشته ای تحصیل كرد كه برای آن شغلی نداشتیم هم این فرد مبادرت به مهاجرت این روستا را كرد و هم كار كشاورزی غیرفعال باقی ماند.

وی با بیان این كه بخشی از این عملكرد به سیاست گذاران بر می گردد، اظهار داشت: سیاست گذاران نباید در مدیریت دانشگاه ها دخالت كنند، چونكه این امر به صلاح آینده كشور و مردم نیست.

قاضی زاده افزود: بخشی از این نوع چالش ها به خود ما بر می گردد، چونكه ما تحقیقاتی را اجرایی می نماییم كه به درد مردم نمی خورد. محققان كشور به دنبال افزایش اچ ایندكس و كسب رتبه های بالا در سطح منطقه و بین المللی هستند ولی طبیعی است كه در چنین روندی تحقیقاتی اجرایی میگردد كه به درد جامعه نمی خورد.

وی با اشاره به اعمال تحریم ها مقابل كشور اظهار داشت: این یك فرصت برای دانشمندان كشور است تا با شایسته سالاری مبادرت به حل مشكلات جامعه نماییم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با ابراز تاسف از این كه متاسفانه روند ما در جهت رفع مشكلات مردم نیست، افزود: اگر بخواهیم تحقیقات را به متن جامعه ببریم حتما باید مراكز تحقیقاتی خودرا تبدیل به مراكز بدون مرز نماییم.