اخطار انجمن داروسازان درباره آمپول تبلیغی مهناز افشار برای معتادان

به گزارش آنی غذا نایب رئیس انجمن داروسازان ایران به موج بوجود آمده در فضای مجازی و معرفی یك آمپول توسط مهناز افشار جهت پیشگیری از مرگ ناشی از سوء مصرف مواد واكنش نشان داد.
دكتر سید علی فاطمی – داروساز و متخصص فارماكولوژی در گفت وگو با ایسنا، در این باره اظهار داشت: نوع تزریقی “نالوكسان”، یك داروی ضد مسمومیت با مواد مخدر است كه از آن برای تشخیص اعتیاد هم می توان استفاده نمود. واقعیت این است كه تجویز صحیح و به موقع این دارو می تواند جان یك فرد مسموم به مواد مخدر هم خانواده تریاك نظیر مورفین، متادون، هروئین و فنتانیل را كه قادر به تنفس نیست و در آستانه مرگ قرار گرفته را نجات دهد.
وی اضافه كرد: اما باید توجه داشته باشیم كه تزریق خودسرانه نالوكسان، می تواند بسیار خطرناك باشد و عوارض متعددی به دنبال داشته باشد. ضمن اینكه این دارو تاثیری در رفع مسمومیت با داروهای خواب آور مانند كلونازپام و مواد محرك مانند كوكائین، اكستازی، شیشه و… ندارد و متاسفانه شاهد شیوع چنین حرف های بی پایه ای در بین مردم از جانب برخی چهره های غیرعلمی هستیم.
فاطمی اظهار داشت: آمپول نالوكسان معمولا در داروخانه های بیمارستانی و برای بخش مسمومین در دسترس می باشد و توزیع عمومی در داروخانه ها ندارد.
نایب رییس انجمن داروسازان ایران اظهار داشت: نالوكسان جزء داروهای بدون نسخه یا OTC نیست كه مردم بتوانند آنرا راحت از داروخانه ها تهیه كنند، بلكه حتما به تجویز پزشك نیاز دارد و باید تزریق آن زیر نظر پزشك انجام شود؛ چون استفاده از این دارو می تواند سبب بروز علایم سندرم شدید قطع مصرف مواد مخدر و تشنج در فرد معتاد شود.