كاهش هزینه های درمانی با اجرای نظام ارجاع

آنی غذا: معاون درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: تربیت نیروی متخصص بسیار هزینه بر است، پس پزشك فوق تخصص باید بیمارانی را ببیند كه تنها در حوزه تخصصی كاری اوست؛ با این كار می توان هزینه ها را به درستی مدیریت كرد و میزان آنرا كم كرد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، قاسم جان بابایی در همایش “نظام ارجاع الكترونیك پزشك خانواده” كه در دانشگاه علوم پزشكی مشهد برگزار شد، درباره وضعیت عدالت در حوزه سلامت، اظهار داشت: اگر نظام ارجاع احداث شود می توان عدالت در حوزه سلامت را تحقق بخشید. خوشبختانه در این زمینه بحث سهمیه بندی خدمت برای تك تك دانشگاه های علوم پزشكی مشخص شده، همین طور سطح بندی بیماری ها باز انجام شده است. مهم ترین اقدام این است كه خدمت درمانی را در قالب نظام الكترونیك نمایش دهیم؛ كاری كه دنیا سال هاست انجام می دهد و ایران در این زمینه عقب است. بدین سبب از نظر قانونی و شرعی موظفیم از بضاعت خود به درستی استفاده نمائیم در غیر این صورت مرتكب خیانت شده ایم. در واقع اگر در حوزه نمایش خدمات نظمی نباشد، مردم از خدمات درمانی یكسانی برخوردار نخواهند شد.
وی ادامه داد: همچون دستاوردهای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت می توان به كاهش بیماران اعزامی به خارج از كشور اشاره داشت. در پارسال تنها ۱۲ نفر به خارج از كشور برای درمان اعزام شده اند. از سویی دیگر همه نوع خدمات درمانی در كشور نمایش میگردد. در واقع یكی از دلایل افزایش امید به زندگی و طول عمر مردم، نمایش خدمات مناسب در حوزه بهداشت و درمان است. بیشتر از ۵۰ درصد از بیماران سرطانی در بیمارستان های كشور درمان می شوند. همین طور بیشتر از ۲۵۰۰ پیوند كلیه انجام میگردد و در كنار آن بیشتر از ۱۰۰۰ پیوند مغز استخوان، كبد و قلب داریم. نكته مهم اینجاست روزانه تعداد زیادی بیمار از كشورهای همسایه برای پیوند اعضای بدن در حوزه های گوناگون وارد ایران می شوند.
جان بابایی افزود: در امتداد طرح تحول نظام سلامت، تعداد تخت های بیمارستانی افزایش یافته است و بناست این تعداد به ۳۰ هزار تخت بیمارستانی برسد. از سویی دیگر تعداد پزشكان و دانشجویان پزشكی افزایش یافته است. برای نمونه در شهری مانند زابل تعداد ۱۲۰ متخصص در رشته های گوناگون پزشكی داریم كه خدمات ارزشمندی را به مردم نمایش می دهند.
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینكه از افتخارات نظام سلامت می توان به توسعه كلینیك های ویژه اشاره نمود، اضافه كرد: بیشتر از ۲۵۰ كلینیك ویژه در طول اعمال طرح تحول سلامت احداث و افتتاح شد. امروز بیشتر از ۵۰۰ كیلینك ویژه در كشور وجود دارد. از سویی دیگر می توان به توسعه انتقال بیماران از راه اورژانس هوایی اشاره داشت. بیشتر از ۳۹ پایگاه اورژانس هوایی در كشور وجود دارد، حتی استان های محروم باز دارای دو پایگاه اورژانس هوایی هستند تا بیمار را در حداقل زمان ممكن به مركزی مجهزتر منتقل كنند و ۳۰۰۰ پزشك متخصص باز در مناطق محروم مشغول به خدمت رسانی هستند.
وی با اشاره به پیشرفت ایران در حوزه خدمات سلامت توضیح داد: همه این اقدامات منجر به رشد چشمگیر كشور در حوزه سلامت شده است. باید توجه داشت كه ساختار بسیار خوبی در حوزه نمایش خدمات درمانی داریم، اما این ساختار نیازمند داشتن نظم است تا خدمات درمانی به صورت سطح بندی شده به مردم نمایش شود.
جان بابایی تشریح كرد: یكی از مهم ترین اهدافی كه در نظام ارجاع وجود دارد محول كردن ساختار شبكه بهداشت به ساختار درمان است. با وجود توسعه ای كه در حوزه درمان داشته ایم، فاصله ای بین آنچه كه در نظام بهداشت نمایش میگردد با آنچه كه حوزه درمان است، وجود دارد. بدین سبب نیاز به ریلی برای ارتباط این دو در نظام سلامت وجود دارد تا مردم بتوانند در قالب نظام ارجاع، خدمات درمانی دریافت نمایند. از آنجائیكه تربیت یك نیروی متخصص بسیار هزینه بر است، پس پزشك فوق تخصص باید بیمارانی را ببیند كه تنها در حوزه تخصص كاری اوست، با این كار می توان هزینه ها را به درستی مدیریت كرد. در واقع هرچه خدمات درمانی را در سطوح پایین تری نمایش دهیم، میزان هزینه ها را كاهش داده ایم.
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینكه تلاش بر این است تا عدالت را در نظام سلامت كشور احداث نماییم، اشاره كرد: یكی از مهم ترین اهداف نظام جهموری اسلامی احداث عدالت در نظام سلامت است. عدالت در سلامت بدین معناست كه افراد نیازمند دریافت خدمات درمانی، در قالب نظام سلامت به متخصصان بازگشت كنند. باید بدانیم دنیا به سبب پیشرفت در حوزه تكنولوژی پزشكی در كنار مراقبت های درمانی، توانسته عدالت را در سلامت احداث كند.
وی اظهار داشت: سپس انقلاب، اتفاقات بسیار خوبی در حوزه سلامت روی داده است. بزرگ ترین اقدامی كه در حوزه سلامت صورت گرفته احداث ساختار شبكه ای نظام سلامت بود كه در دوران جنگ بوجود آمد. در این راستا ساختار شبكه ای چون خانه بهداشت، مراكز بهداشتی روستایی و شهری و…ایجاد شد. از سویی دیگر طرح تحول سلامت با اندك فاصله و نوسانی مورد توجه قرار گرفت و خدمات درمانی مغفول، توسعه پیدا كرد.