ارتباط سكته مغزی با افزایش آهن خون

به گزارش آنی غذا نتایج یك بررسی نشان داده است بالا بودن سطح آهن خون می تواند خطر ابتلا به سكته مغزی را بالا ببرد.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، خطر مبتلا شدن به سكته مغزی به خصوص مواردی كه به لختگی خون منجر می گردد بیشتر در افرادی مشاهده می گردد كه سطح بالاتری از آهن در خون آنان وجود دارد.

گروهی از متخصصان انگلیسی به بررسی خطر سكته مغزی در افرادی پرداختند كه از مقدار آهن خونِ آنان یا از تفاوت های ژنتیكی كه باعث تغییر وضعیت آهن خون در این افراد می شود، اطلاعاتی در اختیار داشتند.

آنها به شواهدی دست پیدا كردند كه نشان داد افرادی با سطح آهن بالاتر از فاكتورهای ژنتیكی تعیین شده، بیشتر در معرض مبتلا شدن به سكته مغزی هستند.

همچنین محققان به افراد اخطار دادند كه نباید بر طبق این یافته ها سطح آهن خون بدنشان را تغییر دهند و لازم است تحقیقات بیشتری در جهت تایید یافته های بدست آمده انجام شده و مشخص شود چرا آهن چنین تاثیری را دارد.

یكی از متخصصان ارشد این مطالعه اظهار داشت: یافته های بدست آمده در مراحل اولیه قرار دارد و با قطعیت نمی توانیم به افرادی كه در معرض سكته مغزی قرار دارند سفارش نماییم میزان آهن دریافتی خویش را كاهش دهند.

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سالانه ۱۵ میلیون نفر در جهان دچار سكته می شوند. از میان این افراد پنج میلیون نفر جان خویش را از دست داده و پنج میلیون نفر دیگر مابقی عمر خویش را معلول می شوند.

آهن كاربردهای بسیاری در بدن دارد كه اصلی ترین آن تامین اكسیژن گلبول های قرمز خون است. محققان اظهار داشتند كه در مطالعات متعددی ارتباط بین سطح آهن و خطر سكته مغزی مورد ارزیابی قرار گرفته است. هرچند نتایج بدست آمده در تضاد با یكدیگر بوده است.

به گزارش مدیكال نیوز تودی، در بعضی از مطالعات آمده است كه خطر فزاینده سكته مغزی با پایین بودن سطح آهن مرتبط می باشد درحالیكه در بعضی از بررسی ها خطر سكته مغزی با افزایش سطح آهن مرتبط دانسته شده است. همینطور در بعضی از مطالعات هیچ ارتباطی مشاهده نشده و هنوز انجام مطالعات بیشتر و دقیق تر مورد نیاز است.