یك مسئول: ۲۳ و شش دهم درصد افراد در جامعه مبتلا به اختلال روان هستند

آنی غذا: رئیس اداره سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی كردستان، اظهار داشت: طبق آمار رسمی وزارت بهداشت كشور اعلام شده كه ۲۳٫۶ درصد افراد ۱۵ تا ۶۵ سال در جامعه مشكل اختلالات روانی و نیازمند رجوع به روانپزشك و روانشناس هستند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، كیفیت زندگی به عوامل متعددی بستگی دارد كه در سلامت روانی فرد موثر است، اگر فردی از نظر جسمی سالم نباشد، طبیعتا نگران و مضطرب است و همین اتفاق سبب بر هم خوردن سلامت روان او خواهد شد، همینطور یك فرد علاوه بر سلامت جسمی باید احساس امنیت اجتماعی هم داشته باشد و این مسئله به وضعیت اقتصادی فرد و جامعه برمی گردد، چون كه سبب می شود خیالش راحت باشد از اینكه منبع درآمدی دارد و می تواند مخارج زندگی اش را تامین كند، ازاین رو وقتی همه این موارد به وجود آید سلامت روان هم تولید می شود.
سلامت روان به مفهوم آرامش فیزیكی و كمبود سر و صدا نیست و معنایی كلی تری دارد، برای مثال در مواردی امكان دارد فرد در هواپیما با وجود سر و صدا احساس آرامش داشته باشد، چون فكرش از لحاظ اقتصادی راحت است، ازاین رو آرامش به صورت كلی معنوی، اقتصادی، اجتماعی، جسمی و… است كه می تواند در سلامت روح اثرگذار باشد.
مفهوم دیگر آنكه سلامت روان به مفهوم نداشتن بیماری روانی است و در واقع كسانی كه بیمار روانی نیستند به روانپزشك رجوع نكرده و از سلامت روان برخوردار می باشند، مطمئنا آرامش و داشتن محیط آرام می تواند تاثیر زیادی در تولید سلامت روان داشته باشد.
فاروق وفایی، رئیس اداره سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی كردستان، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار نمود: سلامت روان به این مفهوم است كه فرد علاوه بر اینكه از نظر جسمی مشكلی نداشته باشد از زندگی هم لذت ببرد و برنامه ای در زندگی داشته باشد در واقع سلامت روحی به مفهوم كیفیت زندگی است، یعنی از زندگی لذت ببریم، همیشه شاكر و امیدوار باشیم.
رئیس اداره سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی كردستان، با اشاره به اینكه در تمام ابعاد زندگی علایم و نشانه های اختلال روانی دیده می شود، بیان كرد: در بعد روانی با مفاهیمی مانند افسردگی، اضطراب و استرس و بعد جسمانی مفاهیمی چون دردهای بدون منشاء جسمی و در بعد اجتماعی اختلالاتی در روابط انسانی به وجود می آید.
وفایی با اشاره به اینكه فردی كه مشكل اختلال روانی دارد نه تنها خود بلكه اطرافیانش هم دچار مشكل می شوند، اضافه كرد: بیمار افسرده، فرد پرخاشگر و فرد عقب مانده ذهنی باید تا آخر عمر كسانی او را حمایت كنند و اصطلاحا بار بیمارهای روانی به نسبت بیماران دیگر بیشترین سهم را به خود اختصاص می دهند.
وی اظهار داشت: بهداشت در سه سطح در پیشگیری اختلالات مداخله می كند كه شامل، پیشگیری از تولید بیماری، بیماریابی و درمان آن و سطح سوم بازتوانی و نوتوانی بیمار صدمه دیده است.
رئیس اداره سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی كردستان، با اشاره به اینكه خدمات روانشناسی تنها در مراكز رسمی دولتی، بیمه پذیرفته می شود، عنوان كرد: در ایران خدمات روانشناسی كه توسط روانشناس ها برای بیماران روانی علام می كنند شامل تعرفه های بیمه نمی گردد و این یكی از اشكالات این بیماران است و فقط در مراكز دولتی می توانند از بیمه استفاده كنند.
وفایی ذكر كرد: طبق سازمان نظام روانشناسی تعرفه ها متفاوت می باشد در واقع نبست به مدرك دانشگاهی روانشناس، شهرستان مركز استان و وزارت خانه، ویزیت روانشناسان مشخص می گردد.
وی اظهار داشت: بعضی از اختلالات روانی زود درمان می شوند و برخی از آنها طولانی مدت و به صورت مزمن هستند مانند برخی بیماری ها همچون فشارخون، دیابت و ضعف بینایی كه درمانی ندارند، اختلالات روانی هم این گونه هستند.
وفایی با اشاره به اینكه اختلالات روانی قابل پیشگیری و درمان است، اظهار داشت: اگر بیماران در زمان مناسب به درمان اختلالاتشان بپردازند باعث پیشگیری از مزمن شدن و ماندگار شد آن اختلال می شوند.
در ادامه یك روانشناس در مورد سلامت روان، بیان كرد: تمركز تعریف سلامت روان فقط روی اختلالات روانی نیست بلكه مفهوم سلامت روان چیزی فراتر از فقط بیمار بودن است.
سیف الله رحمانی خاطرنشان كرد: یك فرد سالم و كارآ می تواند سلامت روانی خودش را ارتقا بدهد، در واقع اختلال روانی و سلامتی روانی دو مفهوم نسبی و در دو سر یك طیف هستند.
وی تصریح كرد: سلامت روانی شامل انجام فعالیت های سازنده، داشتن روابط سالم، موثر و توانایی انطباق، تغییر كردن و كنار آمدن با تنوع ها و استرس ها است.
این روانشناس در انتها خاطرنشان كرد: در یك دید كلی هم می توان بیان كرد سلامت روان واقعی، شامل پیشگیری از بیمار شدن و ارتقاء سلامت مثبت خواهد بود كه در بخش دوم تا حد زیادی غفلت شده است.