لزوم مصرف اصولی حشره كش های خانگی و بهداشتی

آنی غذا: سرپرست گروه ارگانیك، سموم و آلاینده های اداره كل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تصریح كرد: همه فرآورده های حشره كش خانگی و بهداشتی باید دارای پروانه های بهداشتی ساخت و یا ورود از سازمان غذا و دارو و تاریخ تولید و انقضای معتبر باشند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر نرگس عبدلی اظهار داشت: سموم كشاورزی و حشره كش های فاقد مجوزهای بهداشتی نباید در محیط منازل، رستوران ها، درمانگاه ها و سایر اماكن استفاده شوند؛ چراكه خیلی از این سموم از نظر میزان خطر برای استفاده در محیط های انسانی مناسب نیستند.

عبدلی خاطرنشان كرد: حشره كش های مناسب برای استفاده در منازل، مرحله آماده سازی پیش از مصرف را نداشته و در صورتیكه حشره كش نیاز به مراحل آماده سازی جهت مصرف داشته باشد، باید دارای پروانه بهداشتی بوده و صرفا قابل استفاده توسط شركت های سم پاشی مجاز است.

وی ادامه داد: بعد از استفاده از هرگونه حشره كش، محل را ترك كرده و بعد از سپری شدن زمان مناسب، اقداماتی در مورد تهویه هوا مانند باز كردن در و پنجره ها صورت گیرد و با عنایت به اینكه خیلی از مواد موثره حشره كش ها، حلال ها و حامل های آنها دارای نقاط اشتعال پایین هستند، از مصرف آنها نزدیك آتش و مكان های بسیار گرم خودداری شود.

سرپرست گروه ارگانیك، سموم و آلاینده های اداره كل فرآورده های غذایی و آشامیدنی در مورد بعضی از حشره كش ها كه دارای خاصیت ابقایی هستند و سمیت آنها تا مدتی در محیط باقی می ماند، اخطار داد و اظهار داشت: نباید پوست بدن و چشم با سم مورد مصرف تماس پیدا كند، این امر به خصوص در كودكان و سالمندان حائز اهمیت می باشد.

عبدلی همینطور درمورد نحوه نگهداری این فرآورده ها اظهار داشت: معمولا دمای نگهداری حشره كش ها در منازل حدود ۲۵ درجه و به دور از تابش نور خورشید سفارش می شود، مگر اینكه تولیدكننده شرایط خاصی را در برچسب محصول ذكر كرده باشد.

ایشان در ادامه اضافه كرد: حشره كش ها باید در مكانی نگهداری شوند كه از دسترس كودكان دور بوده و درب محصولات حشره كش پس از هر بار استفاد باید به خوبی بسته شود. همینطور باید دقت شود از استنشاق، آشامیدن و خوردن حشره كش ها خودداری شود و در صورت استنشاق فرآورده باید فرد مسموم به محیط باز و دارای جریان هوای تازه انتقال داده شود.

سرپرست گروه ارگانیك، سموم و آلاینده های اداره كل فرآورده های غذایی و آشامیدنی خاطرنشان كرد: در صورتیكه فرآورده با پوست تماس پیدا كنند، باید ضمن خارج كردن لباس های آلوده فرد مسموم، پوست با آب سرد و صابون شستشو داده شده و در صورتیكه چشم با سم تماس داشته باشد، باید با آب جاری خنك به مدت ۱۵ دقیقه شسته شده و در اسرع وقت به پزشك رجوع شود.

بنابر اعلام وبدا، عبدلی افزود: هیچگاه از ظرف خالی سموم جهت مصارف دیگر به خصوص جهت نگهداری مواد غذایی استفاده نشود و در صورت بروز مسمومیت افراد با هر نوع حشره كش، باید ظرف و باقی مانده سم همراه فرد مسموم به درمانگاه و پزشك متخصص منتقل شود تا اقدامات حمایتی لازم صورت گیرد.

وی در انتها تصریح كرد: سموم حشره كش مورد استفاده برای آبزیان و پرندگان و سایر حیواناتی كه در منزل نگهداری می شوند، امكان دارد برای انسان خطرناك باشد.