یك متخصص علوم اعصاب: افسردگی دوران بلوغ در دختران دو برابر پسران است

آنی غذا: یك متخصص علوم اعصاب اظهار داشت: افسردگی دوران بلوغ در دختران دو برابر پسران است.
دكتر مجتبی خاكساریان در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: افسردگی خلقی شامل بی حوصلگی و گریز از فعالیت یا بی میلی و بی علاقگی است كه می تواند روی افكار، رفتار، احساسات خوشی و تندرستی فرد تاثیر بگذارد.

وی اظهار نمود: این افراد دارای حالاتی نظیر احساس ناراحتی، اضطراب، پوچی و نومیدی، درماندگی، بی ارزشی، شرمساری یا بی قراری هستند.

وی در مورد شیوع افسردگی در نوجوانان با اشاره به اینكه برپایه مطالعات كلی و پژوهش های انجام شده دو درصد از بچه های زیر ۱۰ سال افسردگی را تجربه می كنند، اضافه كرد: این میزان افسردگی در افراد ۱۰ تا ۱۴ سال بین ۵ تا ۸ درصد و در بعضی موارد بسته به شرایط تا ۲۰ درصد گزارش شده است كه معمولا ۷۰ درصد این افراد درمان مناسبی دریافت نمی كنند؛ چونكه نوجوانان برخلاف كودكان و بزرگسالان بجای گوشه گیری، رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی لرستان افزود: افسردگی قبل از بلوغ در پسران بیشتر بوده، اما در دوران بلوغ در دختران دو برابر پسران است.

خاكساریان دلیل بیشتر بودن افسردگی در دوران بلوغ را هورمون ها، مرحله تكامل جنسی، زمان شروع دوران بلوغ و حوادث استرس زای زندگی عنوان نمود و اظهار داشت: تغییر در عادات غذایی، خواب، تغییر در وزن، بی علاقگی نوجوان به مدرسه، گوشه گیری، عدم تمركز، فراموشكاری، احسان بی ارزش بودن و احساس گناه، شكایت پیاپی از بیماری در عین سلامت كامل، استفاده از مواد مخدر و الكل و خودكشی از علائم دوران افسردگی است.

این متخصص علوم اعصاب اظهار داشت: رویدادهای زندگی، شخصیت، درمان های پزشكی، مواد مخدر و روانگردان و بیماری های غیر روانی از علل افسردگی است.

وی با تاكید بر اینكه خانواده پناهگاه مناسب برای پذیرش احساسات نوجوان است، اضافه كرد: والدین باید با مشاهده علائم مذكور در فرزند خود با پزشك مشورت كند، خانواده باید گوش شنوا داشته و فرزند خویش را تشویق كند و موفقیت فرزندشان را بزرگ جلوه دهند و از داوری و قضاوت اجتناب كنند. والدین باید هر موقع نوجوان نیاز دارد، پذیرای صحبت های آنان باشند و آنها را به ورزش ترغیب كنند.

این متخصص علوم اعصاب اضافه كرد: داروهای ضد افسردگی، تثبیت كننده های خلقی و داروهای آنتی سایكوتیك (ضد روانپریشی) برای دارو استفاده می گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی لرستان اظهار داشت: برای درمان افسردگی از روان درمانی، درمان تحریك مغزی، نور درمانی، ورزش، درمان جایگزین (طب سوزنی، مراقبه و تغذیه درمانی)، رویكردهای ذهن، جسم و روح (مدیتیشن، ایمان و دعا)، روانكاوی، شناسایی افكار مسموم، افزایش مهارت های ارتباطی و افزایش عزت نفس می توان بهره برد.