محققان هشدار می دهند؛ مصرف غذاهای كنسروشده ریسك اختلال روده ای را بالا می برد

آنی غذا: مطالعه جدید نشان داده است مصرف غذاهای كنسروشده ریسك مبتلا شدن به بیماری التهاب روده را بالا می برد.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، بیماری التهاب روده یك اختلال روده ای است كه باعث التهاب طولانی مدت در دستگاه گوارشی می گردد. « بیسفنول A» (BPA) یك ماده شیمیایی مختل كننده غدد درون ریز است كه در محصولات مصرفی نظیر بطری های آب، قوطی های ذخیره غذا و نوشیدنی یافت می گردد و در مراحل اصلی رشد تاثیر می گذارند.
یافته ها نشان داد قرارگیری در معرض BPA باعث تشدید علائم بیماری و افزایش ریسك مرگ و میر در مقایسه با گروه های دیگر شد.
«جنیفر دلوكا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه A&M تكزاس، در این باره می گوید: «این نخستین مطالعه است كه نشان داده است BPA می تواند تاثیر منفی بر متابولیسم اسیدآمینه میكروبی روده داشته باشد، بطوریكه منجر به التهاب روده شود.»
مطالعه قبلی نشان داده است كه BPA می تواند از قوطی به داخل ماده خوراكی یا نوشیدنی رسوخ كرده و بر رفتار، مغز، غده های پروستات جنین، نوزاد و كودكان تاثیر گذارد.
«كلینت آلرد»، عضو دیگر تیم تحقیق، هم می گوید: «درحالیكه هنوز دلایل بیماری التهاب روده مشخص نشده است، فاكتورهای محیطی نظیر رژیم غذایی، سیگار كشیدن، عفونت ها، میكروبیوم تغییریافته روده و مواد سمی یا آلاینده ها از عوامل پرخطر مبتلا شدن به این بیماری هستند.»
وی در ادامه می افزاید: «یك فاكتور پرخطر در این زمینه، هورمون استروژن است كه با افزایش ریسك بیماری التهاب روده و BPA مرتبط هستند. وانگهی قبلا مشخص شده است كه BPA باعث تغییر میكروب های روده نظیر تغییر میكروبیوم ها در بیماران مبتلا به التهاب روده می گردد.»
محققان در این مطالعه دریافتند قرارگیری در معرض BPA باعث افزایش میزان چندین نوع تركیب می گردد كه عامل تولید التهاب در روده هستند.