معاون وزیر بهداشت: پنج میلیون ایرانی دیابت دارند

آنی غذا: معاون اجتماعی وزیر بهداشت اظهار داشت: هم اكنون پنج میلیون ایرانی به بیماری دیابت مبتلا هستند و به همین تعداد هم افرادی در آستانه مبتلا شدن به این بیماری هستند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر محمد هادی ایازی در همایش تقدیر از خیران حوزه سلامت شهرستان سبزوار اظهار نمود: حدود نیمی از جمعیت مبتلا به دیابت از بیماری خود آگاه نیستند.
وی عنوان كرد: ناآگاهی از بیماری دیابت سبب بروز نابینایی، معلولیت و قطع عضو می گردد كه هم برای خود آن ها، خانواده و جامعه مشكلاتی را به همراه دارد.
ایازی در ادامه خاطرنشان كرد: حدود ۷۰ هزار نیكوكار در ۶۰۰ سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت فعالیت دارند و ۸۷۵ خیریه سلامت، ۴۰۰ درمانگاه خیریه و ۴۰ بیمارستان خیریه در سطح كشور وجود دارد.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به افزایش بیماری ها غیرواگیردار در جامعه اضافه كرد: اجتماعی شدن سلامت از اولویت های وزارت بهداشت در دولت دوازدهم است. در مقوله اجتماعی شدن سلامت، نقش و مشاركت مردم بسیار موثر است و این مورد به افزایش سواد سلامت و سبك زندگی مناسب كمك می نماید.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به اینكه وزارت بهداشت به تنهایی متولی امر سلامت نیست، اظهار داشت: مشاركت مردم در حوزه سلامت سبب كاهش بیماری ها و هزینه های درمان می گردد.
ایازی با اشاره به لزوم آموزش سبك زندگی به مردم اظهار داشت: اجتماعی كردن سلامت كمك می نماید مردم بیمار نشوند و یا در صورت بروز بیماری بتوانند زندگی مناسبی داشته باشند. برای اجتماعی شدن سلامت در مرتبه نخست باید مردم خود به فكر سلامت باشند و آنگاه دستگاه ها در این حوزه همیاری داشته باشند.
در ادامه دكتر علیرضا مسلم – رئیس دانشگاه علوم پزشكی سبزوار هم اظهار داشت: بیماری های غیر واگیر دار بیشترین عامل مرگ و میر و بیشترین مراجعان به مراكز درمانی هستند كه یكی از طریق های كاهش این بیماری ها، اجتماعی كردن سلامت است. با راه اندازی معاونت اجتماعی سلامت در این شهرستان، شاخص های سلامت منطقه ارتقا می یابد. امسال دو مركز همراهسرای بیماران – مراكز آموزشی درمانی واسعی و شهید بهشتی كه با كمك خیران نیك اندیش در ۲۴ واحد مسكونی و هزینه ۱۸ میلیارد ریال – بهره برداری شد.
در این همایش از خیران حوزه سلامت شهرستان سبزوار تقدیر گردید.